Saturday, January 16, 2010

El yazınız profesyonelliğinizi ele veriyor

El yazınız sağa eğildikçe kararlarınızda duygusallık öne çıkıyor. L, t ve h harfleri, iş hayatınızdaki hırs ve iktidar sırlarınızı ortaya döküyor. El yazısı bilimi şimde de iş dünyasının hizmetinde...

Üç bin yıl önce Çinliler tarafından geliştirilen ve birçok kültür ve uygarlık tarafından büyük itibar gören el yazısı bilimi (grafoloji), bugün iş dünyasının hizmetinde. İş dünyasının bu yönteme en çok başvurduğu alan ise işe alımlar. El yazısı, kişinin karakterini, davranışlarını, eğilimlerini tahmin etmekte ve kişilik analizinde en etkili ve güvenilir yöntemlerden biri olarak addediliyor. Bu yöntem eleman seçme ve yerleştirme süreçleri, mülakatlar, ekip kurma çalışmaları ve kariyer planlaması gibi geniş bir alanda sık kullanılan bir yöntem olarak karşımıza çıkıyor.

Sodexho gibi çokuluslu şirketlerden bazıları dünyanın her yerindeki ofislerinde işe alım süreçlerine el yazısından kişilik tahlil etme yöntemini dahil ediyor. El yazısının kişinin sosyo-ekonomik kökenini, yaşama biçimini, hayattaki duruşunu ve eğitimini yansıttığı Fransa gibi ülkelerde şirketler yüzde 80 oranında iş görüşmelerinde el yazısıdan kişilik tahlili yapıyor.

İngiliz Grafoloji Enstitüsü Başkanı Elaine Quigley, tüm dünyada tanınmış grafologların başında geliyor. Quigley’e göre el yazısı bir nevi ‘zihin yazısı’ demek. Bu konuda grafolojinin kullandığı evrensel bir metodoloji de var. Yani el yazısıyla kişinin karakterini okurken kullanılan göstergeler, ulustan ulusa, kişiden kişiye değişmiyor. Uzman bir grafolog, kişi hangi ulustan gelirse gelsin hangi lisanda yazarsa yazsın, o kişinin düşüncelerinin el yazısıyla kağıt üzerine yansıyan izdüşümlerini okuyabiliyor.

Grafolojide en az 300 farklı el yazısı örneğinden yola çıkılarak inceleme yapılıyor. Fakat yine de değişmeyen ve temel olarak nitelendirilen belli bazı göstergeler var. İşte bunlardan bazıları:

Eğim:
+ El yazısının sağa doğru eğimi, kişinin iletişim yeteneğinin göstergesi olarak yorumlanıyor. Örneğin kişi daha arkadaş canlısı, yönlendirici, sorumluluk sahibi, girişken olma eğilimi taşıyordur. Aynı zamanda satış yapmaya, kontrolü elinde tutmaya, sevilmeye, destekçi olmaya kadar uzayan birçok olasılığı barındırır.
+ Yazı sağa doğru eğildikçe kişinin kararlarında duygularının etkisinde kalma özelliği artar.
+ El yazısının genellikle dik oluşu kişilik bağımsızlığına işarettir.
+ Sola doğru eğilen el yazısı, duygusal olarak ihtiyatlılığı temsil eder. Bu el yazısının sahibi, öncelikle her detayı doğrulama ihtiyacı duyar. Başkalarının onu herhangi bir söz vermeye zorlamasından hoşlanmaz.

Büyüklük:
+ Büyük el yazısıyla yazan kişiler daha çok dışadönük, dost tavırlı kimselerdir. El yazısının sahibi kişi yabancılara karşı daha mesafeli olmayı tercih etse de kendine güvenle hareket eder.
+ Küçük el yazısı mantığı temsil etmenin yanı sıra zıt düşülen kişilere karşı acımasız olmayı da ifade eder. Akademik ve zihinsel uğraşılardan hoşlanan kişilerde bu tip el yazısı görülür.
+ Eğer yazı hem küçük hem de zarif ise kişinin kendi dalga boyuna uygun olmayan kişilerle de iyi bir iletişim kurması olası değildir. Bu kişiler, sosyal olarak kabul görmüş kuralları yıkmak konusunda zorlanırlar.

Baskı:
+ Koyu harflerle yazan kişiler verdikleri sözü yerine getirmek konusunda çok titizdirler. Ve etraflarındaki birçok olan biteni ciddiye alırlar.
+ Çok koyu harfler ise kişinin gerginliğinin, eleştiriye karşı sinirlerine fazla hakim olamayışın ve küçük imalardan bile alınganlık gestermenin ifadesi olarak yorumlanıyor. Bu kişiler önce tepki gösterir sonra soru sorarlar. Ve duygusal davranışlarını devam ettirirler.
+ Çok silik ve ince yazılar ise ortama ve insanlara olan hassasiyeti temsil ediyor. Ama yazı aynı zamanda kaba saba ve şekilsiz ise kişi duygusal derinliği bile devam ettiremiyordur ve sönük bir yaşam tarzı sürdürüyordur.

L, t ve h harflerindeki sırlar:
+ Bu harflerin üst kısımlarının uzun olması hedef ve hırsın mevcudiyetini gösterir. Ancak üst tarafı fazla uzun l, t ve h’ler, kişinin başarması gerektiğini düşündüğü meselede gerçekdışı beklentiler içinde olabileceği anlamına gelir.
+ Bu harflerin üst tarafının oranlı bir şekilde kuyruklu olması kişinin herşey üzerine etraflı bir şekilde düşündüğünü ve hayalgücünü makul bir şekilde kullandığını gösterir.
+ Kıvrımın enli olması, yeni fikirler üretme ve bunların üzerine uzun uzadıya düşünme eğilimini ortaya koyar.
+ Üst kıvrımın tekrar harfe geri dönmesi, yazı sahibinin hayalgücünü kullanmaktan kaçındığını ve elindeki işi bitirebilmek minimum gerekliliklerle kendini sınırladığını gösterir.

G, y, p harflerindeki sırlar:
+ Kuyruğun dik olması, sabırsızlık alametidir.
+ Kuyruğun basık bir şekilde yuvarlanması, saldırganlık ve yüzleşmekten uzak durma isteğini ortaya koyar.
+ Kuyruğun bastırılarak yazılmış tam bir kanca halini alması, enerji, para kazanma isteği ve tenselliğin göstergesidir.
+ Kuyruğun bastırmadan tam bir kanca şeklini alması güvenlik ihtiyacını gösterir.
+ Kelimeler arasındaki mesafe
+ Kelimeler arasındaki mesafenin fazla olması, “bana nefes alacak alan bırak” mesajını içerir.
+ Kelimeler arasındaki mesafenin daha az olması ise başkalarıyla birlikte olma isteğini ortaya koyar, ama böyle yazan insanlar zaman zaman gereksiz bir kalabalığa neden olabilirler ve dayatmacı bir kişilik sergileyebilirler.

Satırlar arasındaki mesafe:
+ Satırların arasının açık olması, olaylara sakin ve geniş perspektiften bakma eğilimini ortaya koyar.
+ Satır aralarının dar olması, yazarın hareketi sevdiğini ve eylemin içinde olmaktan hoşlandığını gösterir.
+ Satır araları dar olup, harfler arasındaki bağlantı çok sıkı değilse, söz konusu el yazısının sahibi baskı altında sükunetini koruma disiplinine sahiptir.

Sayfa kenarındaki boşluk:
+ Sayfanın sol tarafındaki boşluk, kişinin köklerini ve ailesini gösterir.
+ Sağ taraftaki boşluk, diğer insanları ve geleceği temsil eder.
+ Tepedeki boşluk hedef ve hırslardır.
+ Sayfanın dibindeki boşluk, enerji, içgüdü ve pratiklik anlamına gelir.
+ Sayfanın sol tarafındaki geniş bir boşluk bırakılması, hareketliliği sürdürme isteğini ortaya koyar.
+ Soldaki mesafenin az olması ise temkinlilik ve hazır olmadığı takdirde bir şeyleri yapmaya zorlanmaktan kaçınma isteğini belirtir.
+ Sağ taraftaki boşluğun az olması, sabırsızlık göstergesidir ve bir an once işe başlayıp işi bitirme eğilimini yansıtır.
Sağda geniş bir boşluk bırakılması ise bilinmeze karşı korkunun mevcudiyetini ortaya koyar.

Kendi yerini mi açmak istiyorsun?

Mesleki eğitimleriyle binlerce kişiyi profesyonel hayata kazandıran MSA kendi mekânını açmak, mekânı olup kendini geliştirmek isteyenler için yiyecek içecek işletmeciliği kursu veriyor.

14.12.09

2004 yılından bu yana verdiği mesleki eğitimleriyle öne çıkan Whirlpool Mutfak Sanatları Akademisi (MSA) profesyonel aşçılık, pasta ve ekmekçilik eğitimlerine yiyecek-içecek işletmeciliği eğitimlerini de kattı. Yiyecek-içecek işletmeciliği eğitimlerine kendi yerini açmak isteyenlerle hali hazırda mekanı olup kendini geliştirmek isteyenler katılabilecek. Eğitimlere katılanlar kafe, restoran, bar, kahve dükkanı, bistro, şaraphane ve benzeri mekanların yönetimi ile ilgili konularda sektörün tanınmış profesyonellerinden teorik ve pratik dersler alacak.

Fizibilite çalışmalarından, menü hazırlanmasına, personel seçiminden stok kontrolüne, sponsorluk çalışmalarına kadar pek çok teorik ders ile soslar, çorbalar, deniz ürünleri, hamur işleri, kanepeler, mezeler, tatlılar, şarap, sofra düzenlemeleri gibi uygulamalı derslerden oluşan kursun sonunda öğrenciler T.C. Milli Eğitim Bakanlığı’nın sınavına girerek MEB sertifikası alıyor. Kursiyerler program sonunda kendi tesislerini işletebilecek veya işletmelerde profesyonel yönetici olarak çalışabilecek bilgi ve beceriye sahip oluyor.

Bugüne kadar 750 mezun verdi

Sadece 24 öğrencinin katılabileceği 41. dönem Yiyecek-İçecek İşletmeciliği eğitimi 14 Aralık 2009 – 01 Şubat 2010 tarihleri arasında gerçekleştirilecek. Pazartesi, Salı, Çarşamba, Perşembe olmak üzere haftada dört gün verilecek eğitimde teorik dersler 3 saat, mutfak uygulamalı dersler ise 4 saat sürüyor. Bugüne kadar 750 kişinin mezun olduğu kursun ücreti ise KDV dahil 3.500 TL.

Kolay ulaşım ağıyla da dikkat çeken MSA’nın Maslak’taki 2.100 metrekarelik ve son teknolojiyle donatılan yeni binasında gerçekleştirilecek Yiyecek-İçecek İşletmeciliği eğitimine katılmak için acele etmenizde fayda var. Programla ilgili ayrıntılı bilgiye www.msa.tc adresinden veya 0212 290 35 50 / 444 9 MSA numaralı telefondan ulaşılabilir.

İş garantili CV

Özgeçmişinize ekleyeceğiniz iki cümle ile işe alım yapacak yönetici için mücevher değerinde bir fark yaratabilirsiniz. “Çalışan CV” denen bu yöntem ile işi kapmak daha kolay

Hüsniye Güngör
husniye.gungor@sabah.com.tr

İş aramak, hele de bu ortamda oldukça sancılı bir süreç halini aldı. Malum, şu sıralar umutsuzca adı sanı bilinmeyen yüzlerce şirkete gönderilen binlerce özgeçmiş arasından fark edilmek her zamankinden daha da zor. Halbuki özgeçmişinizde açacağınız küçücük bir bölümle çok büyük bir fark yaratabilirsiniz. Ancak o küçük bölüme yazacağınız iki cümle için öncesinde bir miktar çalışma yapmanız gerekiyor. Zaten yöntemin yaratıcısı Nick Corcodilos da icadına “çalışan CV” diyor.

1979’tan beri Amerika’nın en rekabetçi pazarlarından Silikon Vadisi’nde beyin avcılığı yapan Corcodilos’un çalışan CV’siyle henüz görüşmeye gitmeden olası patronunuza onun için yapabileceklerinizi göstermeniz mümkün. Özgeçmişlerde görmeye alıştığımız ve artık klasikleşmiş “kariyer hedefleri” bölümüne iyi bir alternatif olan bu yöntemi terfi ya da departman değişikliği isteyenler de kullanabilir. Peki, çalışan CV nedir ve nasıl hazırlanır? Yaratıcısının ağzından aktaralım…

Ücretsiz ürün örneği vermek gibi

Klasik bir pazarlama kuralı vardır ya… “Müşterinin sizin ürünlerinizden almasını beklemeden önce ürününüzden ücretsiz bir örneği siz ona verin” diyen. Böylelikle olası müşterileri yakalamış olursunuz. Artık müşterinin de daha fazlasını istemek için bir nedeni vardır. Böylelikle aynı zamanda ürününüzün ne kadar iyi olduğunun kanıtlanması gibi kritik bir hedefi de gerçekleştirmiş olursunuz.
Corcodilos’a göre aynı şeyi özgeçmişinizde de yapabilirsiniz. Yani olası işvereninize onun için yapabileceklerinizle ilgili bedava bir örnek vermek. Bu, işverenin dikkatini çekecektir ve sizi amacı sadece işi kapmaya çalışmak değil, işveren için o işi yapmak olan bir iş avcısı statüsüne sokacaktır.

Şirketi ve sektörü araştırın

Peki, işverene sunduklarınızla ilgili bir örneği özgeçmişinize nasıl koyacaksınız?
Öncelikle yaptığınız işi ve becerilerinizi sektörünüzdeki şirketler için değerli yapanın ne olduğunu anlamalısınız. Sadece yeteneklerinizi düşünmeyin. Yeteneklerinizi şu ana kadar işverenleri başarılı ve karlı hale getirmek için nasıl kullandığınızı düşünün. Fakat bunu özgeçmişinize yazmayın. Çünkü bunların bir önceki patronunuza yaramış olması olası patronunuza da faydalı olacağı anlamına gelmiyor. Bu bilgiyi olası işvereninize “Sizin için yapabileceklerim bunlardır” demek için paketlemeniz gerekecek.

Bu bilgiyi aktarmadan önce işverenin ihtiyaçlarının neler olduğunu anlamanız gerekiyor. Bu da şirketinin karşı karşıya olduğu problem ve zorlukları bilmeniz gerektiği anlamına geliyor. Dolayısıyla bir miktar araştırma yapmanız gerekiyor. Corcodilos “Bunu yapın” diyor ve ekliyor: “Çünkü değer yaratmanın daha kestirme bir yolu yok!”

Neye ihtiyaç varsa onu sunun

Aynı sektördeki şirketlerin birçoğu aynı genel sorunlarla karşı karşıya kalır. Sektörel dergileri karıştırarak bu sorunların neler olduğunu öğrenebilirsiniz. Diğer yandan sektördeki birkaç kilit isimle konuşarak daha “insider” bilgi almak mümkün. Bu isimleri örneğin yazdıkları bir makaleyi ya da onlar hakkında yazılmış makaleleri okuyarak saptayabilirsiniz. Bu insanları bulun ve arayın. Ya da girmeyi hedeflediğiniz şirketin çalışanlarını arayın. Şirketin üye olduğu mesleki kuruluşları aramak da oldukça bilgilendirici olabilir.

Kazıyın. Örneğin şirketin müşterileri ve rakipleri ile konuşun. Öğrenecekleriniz karşısında hayrete düşeceksiniz. Bu bilgiyi olası işvereninizin karşı karşıya olduğu sorunları çözmek için donanımlarınızı nasıl kullanacağınızı tespit etmek için kullanın.

Daha sonra geçmiş başarılarınıza bir göz atın. Hangi donanımlarınızı kullandınız? Üzerlerine düşünmek için bunların bir listesini oluşturun. Hangileri şirketinizin daha başarılı ve karlı olmasını sağladı? Yarattığınız farklılığın öyle çok büyük miktarlarda olması da gerekmiyor. Ancak mutlaka ve mutlaka şirketin kar hanesine katkısı olacak bir farklılık olması gerekiyor. Bu değerlendirmenin ardından kendinize “Donanımlarımı çalışmak istediğim şirketin karşı karşıya olduğu zorlukları çözmek için nasıl kullanabilirim” diye sorun.

Değer önerin

Özgeçmişinizde “önerilen fayda” (value offered) başlıklı bir alan açın. Corcodilos bu bölüm için en uygun yerin özgeçmişinizin üst tarafında isminizin olduğu bölümün altı olduğunu söylüyor. İki cümlede, mümkünse özgeçmişte üç - dört satırı geçmeyecek şekilde, önerdiğiniz değeri belirtin. Net olun. Başvurduğunuz her şirket için bu bölümü değiştirmeniz gerekecek. Ama emin olun ki buna değer.
Mücevher değerinde bilgiler

Bu tür bir cümle kurabilmek için çalışmak istediğiniz şirketle ilgili birçok bilgi edinmeniz ve yapacağınız katkıyı iyi tanımlamanız gerekiyor. Eğer bir terfi ya da departman değişikliği istiyorsanız bunu mevcut işvereninize de yapabilirsiniz.

Tercih size kalmış. Vaktinizi bu önemli ve gerekli araştırmayı yapıp iş başvurusunda bulunduğunuz şirkete tam olarak nasıl bir katkıda bulunacağınıza karar vererek de geçirebilirsiniz, tam olarak ne yaptığını bilmediğiniz yüzlerce şirkete özgeçmiş gönderip size geri dönmelerini bekleyerek de… Özgeçmişinize yaratacağınız değerden bir örnek koyun. Bu, işe alım kararını veren yönetici için mücevher değerinde bir bilgidir.

ÇALIŞAN CV HAZIRLARKEN

Bu ifadeleri asla kullanmayın

• “Kendini geliştirmek için fırsat bekleyen çok çalışkan ve yetenekli operasyon müdürü.” (Kim istemez ki! Fakat benim şirketimin hedeflerini nasıl geliştireceksin?)

• “Güçlü satış ve pazarlama deneyimi ve kusursuz iletişim yeteneği ile kar hanenize katkı.” (Fakat şirketim için tam olarak ne yapacaksın?)

• “Herhangi bir şirket için çok büyük değer yaratırım çünkü başkalarıyla ortaklaşa çalışmalarda çok iyiyimdir.” (Çok genel, işverenin herhangi bir sorun ya da hedefine vurgu yapmıyor. İyi kişisel özelliklere sahip olduğunu belirtmek özgeçmişlerde en çok yer alan ifadelerdendir.)

Örnek alabileceğiniz ifade biçimleri:

• “Nakliye tedarikçilerinizle daha iyi anlaşmalar yaparak ve nakliye departmanınızı düzenleyerek operasyon maliyetlerinizi düşüreceğim.”

• “Satış ekibinize danışmanlık seviyesinde satış teknikleri öğreterek ve hedef pazarınızdaki fikir önderleri ile ilişkiler geliştirerek gelirlerinizi ve karlılığınızı artıracağım.”

• “Zamanında ve düşük maliyetli programlama projeleri getirerek karlılığınızı artıracağım. Bunu tasarım ekibinizin son kullanıcıyla daha yakın çalışmasını sağlayacak özel teknikleri kullanarak yapacağım.”

Çalışan özgeçmiş neleri kapsar?

• Çalışmak istediğinizi şirketin yaptığı işle ilgili net bir tasvir.
• İşverenin karşı karşıya olduğu sorun ve zorlukları anladığınıza dair ispat.
• İşveren için yapılması gereken işi nasıl yapacağınıza dair bir plan.
• Kar hanesine nasıl ve ne kadar katkıda bulunacağınıza dair bir tahmin.